Welke vervoersmiddel pak jij morgen naar je werk?
LillaIk woon op 47 km enkele rit (met de auto) van mijn werk. Dit maakt dat een auto in mijn leven eigenlijk niet kan ontbreken. Dat zit mij enerzijds dwars, maar aan de andere kant maak ik daarom ook een bewuste keuze voor de auto die voor mijn huis staat. In de perfecte wereld zou ik van de auto af willen om het milieu te sparen. Waarom lees je hieronder.
De keuze voor een auto
Door gebruik te maken van de auto dragen we bij aan de milieubelasting door de uitstoot van luchtvervuilende stoffen CO2 en fijnstof. Daarnaast geeft autoverkeer geluids- en geuroverlast. De meeste Nederlanders (zo’n 97%) maken gebruik van auto’s die als brandstof benzine of diesel nodig hebben. Een groot deel hiervan heeft een benzine auto (80%) en een kleinere groep rijdt diesel. Daarnaast is nog een veel kleinere groep die gebruik maakt van elektrisch, hybride- of LPG auto’s.
Eigenlijk gebruiken we voor alle auto’s fossiele brandstoffen. Zelfs voor elektrische auto’s want de elektriciteit komt in Nederland van aardgascentrales. Groene stroom is in de meeste gevallen ook niet 100% duurzaam, maar hier ga ik een andere keer op in. De enige manier om klimaatneutraal te rijden is door 16 zonnepanelen op de juiste plek op het dak van jouw huis plaatsen waarmee je zoveel stroom zelf kan opwekken dat je 13.300 km per jaar met je elektrische auto kan rijden.
Fossiele brandstoffen zijn brandstoffen die uit de natuur worden gehaald en uitputbaar zijn. Afhankelijk van het soort brandstof schatten bepaalde organisaties in dat we nog 40 tot 100 jaar te gaan hebben voordat deze brandstoffen op raken. Dat is op zeer korte termijn en wellicht zal dit niet alleen onze kinderen maar zelfs onszelf nog raken.
Bepaalde nieuwe auto’s kunnen al op groengas, bio-ethanol of bio-diesel rijden. Dit heeft een aantal voordelen: minder CO2 uitstoot en luchtvervuiling, een oplossing om afgedankte biomassa te verwerken en is genoeg op voorraad. Er kleven echter ook grote nadelen aan zoals concurrentie met de voedselproductie en natuurgebieden (om biomassa te kunnen produceren) en een gebrek aan transparantie over de herkomst van biomassa (het ene gewas als grondstof is milieuvriendelijker dan het andere). Nog een ander dingetje is dan ook dat je maar een tankstation moet zien te vinden bij jou in de buurt die het verkoopt en je moet er meestal iets meer geld voor over hebben. In de provincie Groningen, Friesland en Drenthe zitten drie tankstations waar ik met mijn auto biodiesel zou kunnen tanken maar het is een beetje om naar Emmen, Sneek of Pesse. Had ik een benzine auto gehad,(wat niet uit kan in onze situatie) dan had ik in de stad Groningen of in Pesse bij twee tankstations terecht gekund voor bio-ethanol.
Tips voor een milieubewuste auto keuze
• Bij het kiezen voor een auto loont het om op zoek te gaan naar een auto met energielabel A of B omdat deze minder brandstof gebruikt dan een vergelijkbare auto zonder deze labels. Let wel op, in de praktijk is het niet echt mogelijk om de door de fabriek opgegeven verbruik te halen.
• Auto’s die na 2001 gebouwd zijn, zijn minder vervuilend mede doordat vanaf toen striktere Europese normen zijn geïntroduceerd om de uitstoot van vervuilende stoffen per gereden kilometer te verminderen. Dit geldt met name voor dieselauto’s omdat deze geen roetfilter hebben voor dit bouwjaar.
• Veel mensen rijden in een auto die eigenlijk te groot is voor hun gezinssamenstelling. Door een kleinere en lichtere auto te nemen verbruikt de auto minder brandstof en is de wegenbelasting ook lager.
• Stel dat je trouwens in de provincie Groningen woont dan kun je eenmalig € 2000 subsidie krijgen voor de aanschaf van een nieuw voertuig dat rijdt op groen gas of om de motor van je bestaande auto om te bouwen. Voor subsidie voor een elektrische auto kun je zowel in de provincie Groningen als in de provincie Drenthe aanspraak maken op € 2000 tot € 3500 subsidie per een bepaalde voertuig. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen (zie www.energyexpo.nl of www.fuelswitch.nl )


Maar waarom doe ik het dan niet?
Dat ik toch voor de auto blijf kiezen heeft meerdere redenen. De belangrijkste reden is dat mijn reiskostenvergoeding bij lange na niet genoeg is om de trein te pakken in plaats van de auto. Met een voordeelabonnement zou mij dit maandelijks € 280 kosten terwijl mijn reiskostenvergoeding nog niet eens de helft is. Voor mijn man geldt hetzelfde. Ondanks dat het een winst voor het milieu zou zijn, zou ik qua kosten erop achteruit gaan. Als dit nu een paar tientjes had gescheeld had ik het nog willen overwegen..
De tweede reden is dat zowel mijn man als ik dan langer onderweg zijn, afhankelijk zijn van overstappen en in de spits moeten reizen. Al met al niet een heel handige combinatie.
Ten derde durf ik toe te geven dat ik niet zonder de auto kan. Een deel van onze familie woont op “trein” afstand en een deel woont zo ver dat ik daar het vliegtuig voor moet pakken. Voor beide heb ik niet persé een auto nodig, maar het is wel fijn om flexibel te kunnen zijn door het hebben van een auto. We proberen wel zo veel mogelijk ritjes te combineren zodat extra ritjes niet nodig zijn.
Hoe sluit ik hier een compromis in, waar ik dan wel mee kan leven?
Op dit moment rijden wij in een Nissan Micra diesel uit 1996. Het is totaal geen moderne auto, maar in de afgelopen anderhalf jaar hebben wij dan ook geen problemen of gedoe met de auto gehad dus onderhoudstechnisch een heel voordelige keuze.
Het is een kleine auto waardoor het zuinig en goedkoop is. We zijn nu nog maar met z’n tweetjes, dus het nut van een grotere auto zagen we niet. De enkele keren dat er twee extra personen bij ons in de auto zitten kunnen we op onze handen tellen dus daarvoor is het totaal niet nodig om een grotere auto aan te schaffen.
Wij rijden gemiddeld 480 km per week en dat redden we meestal net op 1 tank (van 30 liter diesel), waardoor we op een verbruik van 1 op 16 uitkomen. Eerder reden we trouwens over de 500 km’s, maar dat hebben we inmiddels kunnen beperken doordat manlief nu een deel van de reis met een collega mee kan rijden.
Ondanks dat het niet een luxe auto is en we creatief moeten omgaan met het gebruik omdat we maar één auto hebben met z’n tweeën heb ik toch wel het gevoel dat ik een goede, bewuste keuze maak wat betreft vervoer.
Duurzame initiatief in Drenthe: Green Planet van Edward Doorten
Green Planet is gevestigd aan de Bultinge 2 in Pesse. Initiatiefnemers Edward Doorten beseft dat hoewel mobiliteit nu al een hot item is, in de toekomst zal de wens van de consument nog meer verschuiven naar duurzame mobiliteit. Green Planet is koploper in de transitie van fossiele naar meer duurzame en klimaatneutrale brandstoffen door educatie, bewustzijn creëren en duurzame alternatieven voor iedereen toegankelijk te maken. Green Planet neemt daarin een voorbeeldfunctie aan en is inmiddels een gecertificeerd Lean & Green bedrijf. Dat houdt in dat zij kunnen aantonen 20% CO2-reductie in vijf jaar tijd te kunnen realiseren. Ook helpen ze andere bedrijven die willen groeien naar een hoger duurzaamheidsniveau door hen te begeleiden in het Lean & Green traject. Bovendien zijn de bio brandstoffen voorzien van een ISCC keurmerk, dat houdt in dat tijdens de keten (van productie tot levering aan consument) de uitstoot van broeikasgassen worden verminderd, dat mensen, arbeids- en langrechten gerespecteerd worden, dat biomassa niet wordt geproduceerd op landen waar een grote biodiversiteit aanwezig is en dat de langbouwpraktijken deugen en bodem, water en lucht worden beschermd.
Op greenplanet.nl kun je de kentekencheck uitvoeren en bekijken welke alternatieve brandstoffen geschikt zijn voor je auto of welke aanpassingen eventueel nodig zijn aan de motor om groen te kunnen rijden (inclusief prijsindicatie). Voor een klein prijsje per jaar kun je ook een garantiecertificaat krijgen waarmee wordt gegarandeerd dat je probleemloos kan rijden op de groene brandstoffen. De alternatieven worden voor dezelfde literprijs aangeboden als de fossiele brandstoffen, waardoor het niet aan het prijsverschil hoeft te liggen om voor duurzaam te gaan. Tijdens de zogenaamde “Groene weken” worden de duurzame brandstoffen zelfs goedkoper aangeboden dan de gewone benzine en diesel.
Mijn autotje kan volgens de kentekencheck probleemloos op duurzame brandstoffen rijden. Het is jammer dat ik niet in de buurt van Pesse woon want anders wist ik het wel!