Opruimtips voor het nieuwe jaar
LillaAllereerst wil ik jullie een fantastisch nieuwjaar wensen met lekker veel minimaliseren, consuminderen en gelukkig & gezond zijn!
Hoe zijn mijn feestdagen verlopen? Mijn overtuigingen wat betreft minimaliseren en consuminderen zijn behoorlijk op de proef gesteld, gezien dat we tijdens de kerstdagen familie op visite hadden. Ik merk dat ik me dan toch eerder aanpas aan mijn gasten, maar gelukkig heb ik ze ook het een en ander kunnen leren over hoe wij in het huishouden bijvoorbeeld afval scheiden. Als cadeau kregen we veel voornamelijk biologische lekkernijen uit het buitenland. Daar waren we erg blij mee, maar het was wel een behoorlijke hoeveelheid! Ik heb nu wat nog over is netjes opgeborgen in een doos als voorraadje waar we de komende tijden mee vooruit kunnen. Helaas heb ik ook wel wat voeding weg moeten gooien tijdens de feestdagen omdat de vriezer of al te vol zat (en het blijkt toch moeilijk in te schatten hoeveel je van te voren moet hebben voor zoveel mensen) of we gingen uit eten waardoor de restjes niet opgemaakt werden. Ik besloot om hier niet over te gaan zitten stressen, de rest van het jaar doen we het immers heel goed. Voor volgend jaar zal ik beter van te voren bedenken hoe we voor zoveel mensen kunnen koken en tegelijkertijd zo min mogelijk afval maken.
Tegen het einde van elk jaar sta ik even stil bij wat ik in dat jaar heb bereikt, waar kan ik trots op zijn, welke keuzes heb ik gemaakt en welke richting ik het volgende jaar op wil (en welke vooral niet).
Ik houd van verrassingen en neem nooit geen “moeten” voornemens voor het nieuwe jaar. Ik ruim wel elk jaar op: ik bedenk welke zaken mij veel energie/tijd hebben gekost, waar ik ongelukkig mee ben, wat voelt te veel als “moeten” en daar neem ik dan stappen in. Dit loopt dan uit in een flinke nieuwjaarsschoonmaak. We leven slechts één keer en ik wil ervoor zorgen dat ik wel gelukkig ben met de mensen om mij heen, de dingen die ik doe en de spullen die ik heb.
De keuzes die ik in 2015 gemaakt heb waar ik bijzonder blij mee ben zijn de geboorte van mijn bedrijf Praktijk Bewust en mijn vrijwilligerswerk bij de Voetspot. In 2016 wil ik nog meer bezig zijn met mijn passies: gezondheid, voeding, minimaliseren, consuminderen, ecologische voetafdruk, zero-waste, recyclen, upcyclen en gelukkig zijn. Afgelopen tijd heb ik veel leuke reacties gekregen op mijn blogs en daar krijg ik zoveel energie van! Al dat enthousiasme steekt mij nog meer aan…
Nieuwjaars schoonmaak
Wat ik altijd aan het begin van het nieuwe jaar doe is een nieuwjaarsschoonmaak. Het idee daarachter is vooral om het oude jaar af te sluiten en ruimte te maken voor het nieuwe jaar. Hier volgen drie tips.
1. Sluit 2015 administratief af.
Wij hebben per jaar een map voor het huishouden met alle facturen, contracten, etc. Ik vind het altijd prettig om het nieuwe jaar in een nieuwe map te beginnen. Tegelijkertijd betekent dit ook dat oude administratie weg kan. Gooi administratie van voorgaande jaren weg waar je niks meer aan hebt, je hoeft namelijk niet alles voor altijd met je mee te sleuren. Sommige zaken kunnen wel handig zijn zoals wachtwoorden, getekende contracten en facturen van dure aankopen (ivm garantie bewijs). Gooi reclame, afgelopen contracten, onbelangrijke facturen en brieven bij het oud papier. Particulier zijn we trouwens niet verplicht om überhaupt een administratie bij te houden, maar de belastingdienst kan tot 5 jaar terug belasting navorderen waardoor het handig kan zijn om toch wat loonstrookjes te bewaren. Voor bankafschriften geldt dat je bij de meeste banken tot 15 maanden terug je afschriften kan bekijken. Bankafschriften van eerder kun je bij je bank wel opvragen maar moet je vaak wel extra voor betalen. Begin het nieuwe jaar goed, pak een nieuwe map en maak alvast de categorieën aan (huur/hypotheek, tv/telefoon/internet, belastingdienst, bank, ziektekosten, verzekeringen, auto gerelateerd, contributies, overige facturen, etc..). Wil je echt helemaal voor het afvalarme archief gaan (doen!), kies dan voor digitaal facturen en bewaar je administratie op je computer. Vergeet trouwens niet om regelmatig een backup te maken!
2. Ruim je keuken op.
Na de feestdagen wil het wel eens zo zijn dat je kasten stampvol zitten met etenswaren die in je kerstpakket zaten maar die je waarschijnlijk niet gaat eten. Geef deze weg aan mensen in je omgeving die er wel van houden (dus niet mensen ermee opzadelen als ze het niet eten, want dan is het alleen afvalverplaatsing 😉 ) of doneer het aan de voedselbank bij jou in de buurt of bij een lokale voedselkast.
En nu je er toch mee bezig bent, bekijk of er nog producten in de kast staan die hun einddatum naderen. Is het echt over datum, gooi het dan weg maar sorteer wel op soort afval. Nadert het zijn einddatum, zet het dan op het aanrecht neer en maak het op korte termijn op. Overigens maken mensen nog wel eens fouten over deze datum. Je hebt twee soorten: “tenminste houdbaar tot” (THT) en “te gebruiken tot” (TGT). Het lijkt simpel, maar sommige mensen verwarren het toch. De THT datum betekent dat je het product in ieder geval tot die datum kan gebruiken. Is deze datum al verstreken proef/ruik dan even of het nog goed is. Vaak is dat nog wel het geval, want producenten bouwen altijd een veiligheidsmarge in. Neem de TGT datum wel strenger. Over het algemeen zit hier ook nog een veiligheidsmarge van een paar dagen op, maar gebruik het zeker niet als het niet goed ruikt/uitziet. Pas zeker op met voedingsmiddelen zoals vlees, vis, kip en melkproducten!
Vergeet ook niet om je diepvries eens onder de loep te nemen. Misschien kun je de komende tijd nog wat restjes opmaken. Kom je erachter dat ze te lang in de diepvries hebben gelegen, gooi het dan weg. Weet je het niet meer zeker? Begin dan te werken met stickers zodat je altijd weet hoelang producten in de diepvries hebben gelegen. Deze stickers zijn goedkoop te krijgen bij de action. Over het algemeen kun je voedingsmiddelen tot 3 maanden in de diepvries te bewaren. Houd daar dus rekening mee.
3. Fris je kledingkast op.
Nu de winter officieel zijn intrede heeft gemaakt kun je de zomerse kleding echt wel even in een doos wegzetten voor over een paar maanden. Ik merk dat het bij mij rust creëert als ik mijn kast niet propvol heb staan met allerlei kleding waarvan ik de helft niet kan gebruiken omdat ze niet bij het seizoen passen. Bovendien als je nu alleen je winterkleding in de kast hebt, zie je ook beter wat je hebt en kun je leuke nieuwe combinaties maken! Zelf heb ik wel het een en ander nog nodig voor het winterseizoen en de afgelopen weken had ik daarom al een paar keer via een ruilsite op Facebook zakken vol winterkleding van andere dames opgehaald. Er zaten best wel leuke stukken tussen! Wat mij niet paste of echt niet mijn smaak was staat alweer klaar om naar de kledingbank te gaan (inmiddels heb ik 3 dozen vol voor ze).
Ga gelijk je garderobe bij langs en verzamel wat je niet meer gebruikt. Je kan hier de kledingbank, daklozenopvang, noodopvang asielzoekers of vrouwenopvang bij jou in de buurt heel blij mee maken.
Let op: wellicht heb je de smaak nu helemaal te pakken en wil je het hele huis onder handen nemen. Op zich is dat heel goed! Maar het is beter om het in kleine projecten op te delen bijvoorbeeld deze week de keuken, volgende week de studiekamer, etc. Opruimen zorgt namelijk eerst voor troep en als je dan halverwege stopt (omdat bijvoorbeeld simpelweg het weekend om is :-D) dan zit je nog meer tussen de rommel dan eerder. Pak het dus handig aan, stapje voor stapje! Heel veel succes in het nieuwe jaar!