De voetspot, waar doe ik het ook alweer voor?

Jack

Niet schrikken van de titel of het plaatje, lees gerust verder

Bij de Voetspot draait het erom dat we onze uitdagingen met de lezers delen. Hoe wij onze ecologische voetafdruk gaan verkleinen. Onze kleine beslommeringen en onze persoonlijke oplossingen kunnen als inspiratie dienen voor anderen. Niet te zweverige en zeker niet al te agressief. Zo gaan we niet onszelf vastketenen bovenin Sequoia bomen.

Tegeltjeswijsheid

(ten eerste omdat het niet een uitstervend ras is, ten tweede we kunnen geen bomen klimmen, ten derde een Sequoiadendron giganteum wordt gauw zo’n 100 meter hoog en ten vierde, ik woon niet in Californië). We beleven en schrijven juist over kleine projecten waar we direct -en dus niet indirect- een invloed op kunnen uitoefenen.

Druk leven

Jack die schrikt

Soms dan weet ik niet meer zo goed waarom ik het allemaal voor doe. Volgens mij ben ik niet de enige die het zo ervaart. De maatschappij, dus wij, duwen ons in een hele drukke hoek en we hollen halsoverkop door ons leven. Drukte van het gezin en het werk, de verwachtingen die ik wil waarmaken waar ik me verantwoordelijk voor voel, slurpen mijn energie op. Ironisch gezien kom ik gelukkig weer online een artikel tegen, waar ik me helemaal kapot van schrik. Klik hier maar eens op het artikel van de HUMO……

Nieuwswaarde
Dat doet me denken aan een journalistieke formule over nieuwswaarde. Dat is het aantal doden gedeeld door afstand. Of in hoeverre een lange termijn effect invloed heeft op korte termijn acties: Wanneer er op korte termijn een ramp staat te gebeuren, reageren we alert en adequaat. De klimaatverandering is niet een direct voelbaar probleem en dus kabbelen we voort met onze gewoontes. Totdat de urgentie groter wordt en de klimaatsverandering doorslaat naar een klimaatsomslag. Persoonlijk denk ik ook echt dat deze klimaatsveranderingsprobleem vele malen groter is dan de ozonlaag hype van de jaren 90.

Een beter milieu….
En dan weet ik het weer. Hoe noodzakelijk het is om eens goed te kijken naar ons consumptie gedrag. We willen tips geven om deze consumptieverlangens te onderdrukken. Een echte uitdaging.

Immers welk medium je ook bekijkt of beluistert, je wordt doodgegooid met reclame die je verleiden om maar steeds meer te consumeren. Acties van supermarkten die stunten met 2 halen en 1 betalen.

marketing indoctrinatie

Idee gevonden op pinterest

Als tegengas van deze marketing indoctrinatie zullen we blijven schrijven hoe we op een gezonde, verstandige en bewuste manier onze voetafdruk kunnen verkleinen. Blijf wat langer bij de groenteafdeling hangen en neem de (priori)tijd om je voeding zelf te bereiden. Als je je een tomantensoep in blik in de aanbieding ziet staan, loop dan weer terug naar de groenteafdeling en koop zelf de tomaten. Of als je bij de bananen stil staat, bedenk waar ze vandaan komen en loop dan door. Beter nog, kijk of je groenten biologisch zijn geteeld. Of nog veel beter, kweek zelf groenten. Hoe leuk is het om een tomatenplant in je huis te hebben!
Maar ook andere facetten van ons persoonlijke consumptie gedrag passeren de revue. Zo kan in niet in mijn eentje de Golfstroom verwarmen, maar ik kan wel kijken of ik mijn tapwater op een andere wijze kan verwarmen dan via het gas. Pak vaker de fiets en neem dus de tijd om je dingen te doen. Plan en doe niet te veel op een dag, want dan moet je haasten en dan pak je weer die vervuilende auto.

Oproep
Tot slot bij deze dan ook mijn oproep om onze artikelen zoveel mogelijk te delen. Ze staan vol praktische tips. Van baby luiers tot verantwoorde kleding. Op die manier kunnen we het besef van de noodzaak van een goede voetafdruk beïnvloeden. Of reageer via artikels op facebook of deel een artikel op de facebookpagina van je vrienden: “Kijk eens? Dit kun jij ook wel gebruiken :)”